Från oprofessionellt till personcentrerat bemötande

Från oprofessionellt till personcentrerat bemötande

Du ska inte vara dig själv på jobbet! När vi säger det under våra föreläsningar brukar publiken hoppa till. Men vi står för det. På jobbet ska du kliva in i den professionella rollen. Det pratar vi mer om i vårt webinar "Här ska du inte vara dig själv".

Professionellt förhållningssätt handlar om att försöka sätta brukarens eller patientens behov först. Gör ni alltid det? Nej vi brister alla i vår professionalitet ibland. Men vi brukar alltid säga att det är väldigt professionellt att inse när man inte varit professionell, fundera på varför det blev fel och göra bättre nästa gång.

Några viktiga delar i professionellt förhållningssätt är att alla människor har rätt att bli bemötta med värdighet, oavsett ålder, bakgrund, hälsotillstånd eller beteende. Personal ska visa förståelse för individens situation, men inte låta personliga känslor styra agerandet. Personal ska inte döma, favorisera eller låta privata åsikter påverka vården eller omsorgen. Personal behöver också veta skillnaden mellan privat och professionell relation, exempelvis inte bli för personlig.

Titta på vårt webinar -  "Här ska du inte vara dig själv - Från oprofessionellt till personcentrerat bemötande"

Vad är personcentrering?

Personcentrering är ett förhållningssätt där vården och omsorgen utgår från individens unika behov, erfarenheter och önskemål. Det innebär att se och bemöta personen bakom brukaren eller patienten – inte bara sjukdomen eller funktionsnedsättningen.
Det handlar också om att personen ses som en aktiv partner i sin egen äldreomsorg eller hälso- och sjukvård. Vården och omsorgen anpassas efter individens livssituation, resurser och mål. Personals bemötande är avgörande där lyssnande, respekt för människan och öppen dialog är centralt. Personen ges utrymme att uttrycka sina tankar och känslor och ska ha möjlighet att påverka sin situation i så stor utsträckning som möjligt.

Hur tränar ni på professionellt förhållningssätt och personcentrering?

Det är inte alltid enkelt att arbeta med människor. Ibland ställs ni inför svåra dilemman. Hur ofta reflekterar ni kring det som är svårt och utmanande? Reflektion bidrar till lärande, utveckling och handlar om att stanna upp och tänka igenom vad man gör, varför man gör det, och hur det påverkar andra. Reflektion hjälper oss att förstå våra egna styrkor, svagheter, reaktioner och beteenden i olika situationer. När kollegor reflekterar tillsammans kan vi bättre förstå varandras perspektiv, lösa konflikter och utveckla gemensamma arbetssätt. Att få ventilera känslor och upplevelser i en trygg miljö minskar risken för att bära på jobbiga intryck ensam – vilket i sin tur kan minska risken för utbrändhet. Reflektion gör arbetsplatsen smartare, tryggare och mer människonära. Det leder till bättre vård, starkare team och mer professionell personal.

Vi har tagit fram ett populärt värdegrundsspel som används av arbetsgrupper och ledningsgrupper inom vård och omsorg som grund för reflektion. Spelet heter "Hur skulle du säga? Befria elefanten i rummet".

Prenumerera på nyhetsbrev

Registrera din e-postadress för att få nyheter och uppdateringar i din inkorg.

Sällskapsspel - Hur skulle du säga? - Befria elefanten i rummet
Detta sällskapsspel hjälper er att befria elefanterna på jobbet.
Läs mer
Äldreomsorgslyftet är en reform i Sverige som syftar till att förbättra kompetensen och arbetsvillkoren inom äldreomsorgen. Många av våra kunder använder medel från Äldreomsorgslyftet för att kunna boka våra föreläsningar och utbildningar.
Läs mer om Äldreomsorgslyftet
Tipsa eller fråga dina kollegor
Kompetensen finns där ute! Det är genom våra kollegors erfarenheter som vi växer. Dela med dig och ta del av andras kunskap.
Läs mer
Föreläsningar om äldreomsorg
Marcus och Charlotte föreläser och håller kurser var och en för sig eller tillsammans.
Läs mer