1. Lyft fram det fantastiska arbete som dina medarbetare gör. Ha exempelvis en stående punkt med ”goda exempel” på arbetsplatsträffar där medarbetarna får berätta om hur de lyckades lösa eller hantera en utmaning på ett bra sätt. På det sättet lär medarbetarna av varandra.
  2. Gör ett retrospektiv och blicka bakåt tillsammans med medarbetarna emellanåt. Ni kan göra det för ett helt år eller för en begränsad period då ni har hanterat en utmanande situation tillsammans. Diskutera vad ni har lärt er, vad ni är mest stolta över och vad ni kan göra bättre framåt.
  3. Skapa tillfällen där medarbetare reflekterar tillsammans över hur man kan hantera utmanande situationer och beteenden på ett värdigt sätt. Medarbetarna sitter inne med många olika kunskaper och erfarenheter och är därmed guld värda för varandra.
  4. Se till att förutsättningar finns för att skapa genomförandeplaner tillsammans med alla brukare för att säkerställa att de känner inflytande över hur och när hjälpen och stödet utförs. Följ upp att genomförandeplanerna används och att de är en del av introduktionen för nya medarbetare.
  5. Ställ frågor i anställningsintervjuer kopplade till värdigt bemötande så att du får en bild av den sökandes värdegrund och människosyn.
  6. Gör en introduktionsplan för nya medarbetare där nycklar till ett värdigt bemötande är en del. Utse handledare som är lämpliga och tycker det är roligt att ta emot nya kollegor.
  7. Gör en årlig kompetensutvecklingsplan där ni pratar om värdigt bemötande utifrån olika perspektiv. Det kan exempelvis handla om palliativ vård, våld i nära relationer, munhälsa, genus eller heteronormen.
  8. Kompetensutveckla dina medarbetare i demenssjukdomar och symtom vid demenssjukdomar. Rätt bemötande av en brukare med demenssjukdom kan lindra symtom som vanföreställningar, aggressivitet, ångest, mat- och sömnstörningar eller rastlöshet.
  9. Följ upp i medarbetarsamtalen hur varje medarbetare arbetare med och tänker kring värdigt bemötande.
  10. Följ ständigt upp risker och brister i form av avvikelser, synpunkter, klagomål, tillbud och arbetsskador så att ni lär er av det som blivit fel och inte behöver göra om det i framtiden. Arbetsplatsträffar är ett naturligt forum att lyfta risker och brister, diskutera möjliga åtgärder och följa upp åtgärderna.

Läs mer »

  1. Lyft fram det fantastiska arbete som dina medarbetare gör. Ha exempelvis en stående punkt med ”goda exempel” på arbetsplatsträffar där medarbetarna får berätta om hur de lyckades lösa eller hantera en utmaning på ett bra sätt. På det sättet lär medarbetarna av varandra.
  2. Gör ett retrospektiv och blicka bakåt tillsammans med medarbetarna emellanåt. Ni kan göra det för ett helt år eller för en begränsad period då ni har hanterat en utmanande situation tillsammans. Diskutera vad ni har lärt er, vad ni är mest stolta över och vad ni kan göra bättre framåt.
  3. Skapa tillfällen där medarbetare reflekterar tillsammans över hur man kan hantera utmanande situationer och beteenden på ett värdigt sätt. Medarbetarna sitter inne med många olika kunskaper och erfarenheter och är därmed guld värda för varandra.
  4. Se till att förutsättningar finns för att skapa genomförandeplaner tillsammans med alla brukare för att säkerställa att de känner inflytande över hur och när hjälpen och stödet utförs. Följ upp att genomförandeplanerna används och att de är en del av introduktionen för nya medarbetare.
  5. Ställ frågor i anställningsintervjuer kopplade till värdigt bemötande så att du får en bild av den sökandes värdegrund och människosyn.
  6. Gör en introduktionsplan för nya medarbetare där nycklar till ett värdigt bemötande är en del. Utse handledare som är lämpliga och tycker det är roligt att ta emot nya kollegor.
  7. Gör en årlig kompetensutvecklingsplan där ni pratar om värdigt bemötande utifrån olika perspektiv. Det kan exempelvis handla om palliativ vård, våld i nära relationer, munhälsa, genus eller heteronormen.
  8. Kompetensutveckla dina medarbetare i demenssjukdomar och symtom vid demenssjukdomar. Rätt bemötande av en brukare med demenssjukdom kan lindra symtom som vanföreställningar, aggressivitet, ångest, mat- och sömnstörningar eller rastlöshet.
  9. Följ upp i medarbetarsamtalen hur varje medarbetare arbetare med och tänker kring värdigt bemötande.
  10. Följ ständigt upp risker och brister i form av avvikelser, synpunkter, klagomål, tillbud och arbetsskador så att ni lär er av det som blivit fel och inte behöver göra om det i framtiden. Arbetsplatsträffar är ett naturligt forum att lyfta risker och brister, diskutera möjliga åtgärder och följa upp åtgärderna.

Läs mer »

Finns det någon inom er organisation som har specialistkompetens i demenssjukdomar som ni kan kontakta för handledning? Kanske kan den personen hjälpa er med att ta fram en bemötandeplan som ni kan testa och utvärdera? Olika demenssjukdomar har olika symptom och det finns massor av metoder och arbetssätt som man kan testa. Och man får pröva sig fram tills man hittar rätt. Det är också viktigt att ni tar upp problematiken till diskussion med er chef och försöker hitta ett fungerande upplägg för både er och brukaren.

Läs mer »

Finns det någon inom er organisation som har specialistkompetens i demenssjukdomar som ni kan kontakta för handledning? Kanske kan den personen hjälpa er med att ta fram en bemötandeplan som ni kan testa och utvärdera? Olika demenssjukdomar har olika symptom och det finns massor av metoder och arbetssätt som man kan testa. Och man får pröva sig fram tills man hittar rätt. Det är också viktigt att ni tar upp problematiken till diskussion med er chef och försöker hitta ett fungerande upplägg för både er och brukaren.

Läs mer »

Finns det någon inom er organisation som har specialistkompetens i demenssjukdomar som ni kan kontakta för handledning? Kanske kan den personen hjälpa er med att ta fram en bemötandeplan som ni kan testa och utvärdera? Olika demenssjukdomar har olika symptom och det finns massor av metoder och arbetssätt som man kan testa. Och man får pröva sig fram tills man hittar rätt. Det är också viktigt att ni tar upp problematiken till diskussion med er chef och försöker hitta ett fungerande upplägg för både er och brukaren.

Läs mer »

Hjälp från äldreomsorgen är ju frivilligt och ni kan aldrig tvinga på en brukare stöd och hjälp. Och kanske har brukaren aldrig haft det rent hemma? Alla är ju olika och lever på olika sätt. Men en sanitär olägenhet kan ju vara skadlig för brukarens hälsa. Så fortsätt att försöka motivera brukaren att ta emot hjälp. Finns det någon kollega som brukaren har stort förtroende för? Eller någon närstående som ni kan samarbeta med? Glöm inte att dokumentera inte bara när brukaren tackar nej till hjälp utan också när ni lyckas och vad det var som gjorde att ni lyckades. Då blir framgången ett lärande för hela arbetsgruppen.

Läs mer »

Hjälp från äldreomsorgen är ju frivilligt och ni kan aldrig tvinga på en brukare stöd och hjälp. Och kanske har brukaren aldrig haft det rent hemma? Alla är ju olika och lever på olika sätt. Men en sanitär olägenhet kan ju vara skadlig för brukarens hälsa. Så fortsätt att försöka motivera brukaren att ta emot hjälp. Finns det någon kollega som brukaren har stort förtroende för? Eller någon närstående som ni kan samarbeta med? Glöm inte att dokumentera inte bara när brukaren tackar nej till hjälp utan också när ni lyckas och vad det var som gjorde att ni lyckades. Då blir framgången ett lärande för hela arbetsgruppen.

Läs mer »

Hjälp från äldreomsorgen är ju frivilligt och ni kan aldrig tvinga på en brukare stöd och hjälp. Och kanske har brukaren aldrig haft det rent hemma? Alla är ju olika och lever på olika sätt. Men en sanitär olägenhet kan ju vara skadlig för brukarens hälsa. Så fortsätt att försöka motivera brukaren att ta emot hjälp. Finns det någon kollega som brukaren har stort förtroende för? Eller någon närstående som ni kan samarbeta med? Glöm inte att dokumentera inte bara när brukaren tackar nej till hjälp utan också när ni lyckas och vad det var som gjorde att ni lyckades. Då blir framgången ett lärande för hela arbetsgruppen.

Läs mer »

Försök att få prata ostört med brukaren som ni misstänker blir utsatt. Berätta för henne om tecknen ni sett som kan tyda på våldsutsatthet, att ni bryr er om henne och vill stötta henne. Det finns bara en metod för att försöka ta reda på om någon är våldsutsatt och det är att ställa frågan. Men man måste då också komma ihåg att de flesta som blir utsatta svarar nej när de får frågan. Fortsätt att försöka bygga ett förtroende och erbjuda stöd. Och dokumentera det ni ser. Ring gärna Kvinnofridslinjen för rådgivning. Telefonnumret är 020-50 50 50.

Läs mer »

Försök att få prata ostört med brukaren som ni misstänker blir utsatt. Berätta för henne om tecknen ni sett som kan tyda på våldsutsatthet, att ni bryr er om henne och vill stötta henne. Det finns bara en metod för att försöka ta reda på om någon är våldsutsatt och det är att ställa frågan. Men man måste då också komma ihåg att de flesta som blir utsatta svarar nej när de får frågan. Fortsätt att försöka bygga ett förtroende och erbjuda stöd. Och dokumentera det ni ser. Ring gärna Kvinnofridslinjen för rådgivning. Telefonnumret är 020-50 50 50.

Läs mer »

Försök att få prata ostört med brukaren som ni misstänker blir utsatt. Berätta för henne om tecknen ni sett som kan tyda på våldsutsatthet, att ni bryr er om henne och vill stötta henne. Det finns bara en metod för att försöka ta reda på om någon är våldsutsatt och det är att ställa frågan. Men man måste då också komma ihåg att de flesta som blir utsatta svarar nej när de får frågan. Fortsätt att försöka bygga ett förtroende och erbjuda stöd. Och dokumentera det ni ser. Ring gärna Kvinnofridslinjen för rådgivning. Telefonnumret är 020-50 50 50.

Läs mer »

Finns det någon församling eller något samfund som ni kan kontakta för att få kunskap, tips och råd? Kanske kan ni bjuda in dem till ett möte med er arbetsgrupp?

Läs mer »

Finns det någon församling eller något samfund som ni kan kontakta för att få kunskap, tips och råd? Kanske kan ni bjuda in dem till ett möte med er arbetsgrupp?

Läs mer »

Grannarna frågar ju av omtanke. Men du har tystnadsplikt och får inte prata om brukarna och om deras mående med utomstående. Jag tycker att du svarar vänligt, tackar för att grannen visar omtanke och berättar att du har tystnadsplikt för att skydda brukarnas integritet.

Läs mer »

Kanske kan ni komma överens med paret om att hunden är i ett annat rum när ni kommer på besök? Man har inte rätt att vägra att gå dit men det kanske går att hitta lösningar i dialog med paret?

Läs mer »

Ta upp detta till diskussion cheferna för de enheter där detta är ett problem. Framför gärna egna förslag på hur man skulle kunna lägga upp det. Kanske kan ni vikarier få en stund där ni kan läsa igenom genomförandeplanerna? Eller att ni har en stående punkt på dagordningen där ordinarie kollegor berättar om det är något speciellt ni behöver tänka på när ni ska besöka vissa brukare?

Läs mer »